Vodič za pisanje sadržaja za web stranice

Suradnja dviju žena pri web dizajnu

Bilo da krećete u izradu nove web stranice ili želite promijeniti sadržaj na postojećoj, u prethodnom postu sam pisao o nekoliko bitnih točaka za suradnju na projektu izrade web stranice s odabranim web dizajnerom kako bi vam bio u mogućnosti dizajnirati web stranicu koja prodaje.

Ono što je najbitnije za vašeg web dizajnera od vas je jasno napisan sadržaj koji predstavlja vas, vaše poslovanje, vašu “ljudsku” stranu i u čemu vi možete “pomoći” drugim ljudima s obzirom na vaše vještine i kompetencije.

Na temelju sadržaja i vaše publike (ljudima kojima se obraćate), pravi web dizajner će dizajnirati web stranice koje će u potpunosti prenijeti vašu poruku u formi dizajna, koji je ne samo lijep već i lako probavljiv tako da čitatelje ne muči s nebitnim informacijama već s porukama koje su bitne i lako razumljive, i koji će potaknuti vašu publiku da vas kontaktira na najjednostavniji mogući način za njih.

Cilj ovog blog posta je da vas potakne da razmislite o sadržaju za vašu novu (ili staru) web stranicu. Također, ukoliko krećete u izradu nove web stranice i želite angažirati web dizajnera, dobro je ispisati svoj sadržaj prije same suradnje kako bi sve stranice bile dizajnirane na temelju poruke koje želite poslati svojim posjetiteljima, a ne da Vi morate prilagođavati svoj sadržaj dizajnu weba ili nekog templatea.

Nažalost, na taj način napisani sadržaj često može dovesti do otežane komunikacije s odabranim dizajnerom, ili ćete dobiti web stranicu s kojom nećete u potpunosti biti zadovoljni, jer nećete u potpunosti moći prenijeti poruku ljudima koji vas trebaju, već ćete umjesto toga prilagođavati vašu poruku dizajnu.

Pisanje sadržaja za web stranice može biti naporno i dugotrajno

Upravo tako. Mislite da će biti lako i da to možete učiniti za pola dana, ali to vrlo brzo može postati noćna mora koje će vas mučiti tjednima.

Uz nekoliko korisnih savjeta možete izbjeći te dodatne neugodnosti i uvelike si olakšati ovaj posao. Zbog toga, nemojte još zatvoriti ovaj post i pročitajte ga do kraja. Na kraju ću vam pokloniti i neke radne listove koje kasnije možete ispuniti sadržajem za svoju web stranicu. Te ispunjene radne listove zatim možete predati svojem web dizajneru po odabiru.

Nemojte pisati za sebe, pišite za mene

Ok,  možda ne za mene osobno, ali pišite za svoju publiku. Zvuči očito i možda mislite kako to već radite, ali vratite se korak unatrag i razmislite o tome jeste li doista pisali za svoju publiku ili za sebe.

Ovaj dio volim zamišljati na način kako naši korisnici sjede za svojim računalima uz vruću šalicu kave i čitaju naše web stranice riječ po riječ. Nema smetnji i njihova je usredotočenost na nas potpuna. Ono što čitaju je sadržaj koji toliko traže i sada ga napokon nalaze na našim stranicama i posežu za telefonom kako bi nas kontaktirali.

Međutim, stvarnost je u potpunosti različita koliko god mi to htjeli ili ne. Razmislite o stvarnosti nekoga tko čita sadržaj vaše web stranice. Oni su na poslu, kod kuće ili negdje između. Oko njih će biti razna događanja i vjerojatno će obavljati više stvari istodobno poput gledanja televizije, kuhanja ručka ili večere, tražiti će sljedeći autobus ili čak svojeg šefa ako su na poslu.

Oni nemaju vremena shvatiti je li web stranica na kojoj se nalaze za njih ili ne. A ako nisu sigurni, pritisnut će gumb za zatvaranje prozora i možda ih više nikada nećete vidjeti.

Stoga se pobrinite da prilikom pisanja sadržaja za svoju web stranicu budete jasni kome je sadržaj namijenjen i iz kojeg razloga bi ih trebao zanimati.

Cilj vaše web stranice nije isticanje vlastite osobnosti već riješiti neku vrstu nečijeg problema ili potreba. Zato pišite kao da razgovarate s njima, a ne kao da ste na nekom mrežnom sastanku.

Omogućite posjetiteljima da skeniraju

Korisnici ne čitaju stranice, oni ih skeniraju. Dakle, kada pišete svoj sadržaj za web pokušajte zadržati poglavlja kratkima (između 2-3 rečenice) i dobro iskoristite vizualne markere kao što su podnaslovi i bullet pointovi kako biste pomalo razvili svoj sadržaj.

U idealnom slučaju, trebali biste biti u mogućnosti brzo pregledati stranicu i dobiti suštinu onoga što pokušavate reći. Tada ljudi mogu odlučiti žele li se vratiti i detaljnije pročitati. 

 U osnovi, ono što pokušavate učiniti jest odmaknuti se od toga da imate blok zgusnutog teksta i pretvorite ga u nešto zanimljivije.

Strukturirajte sadržaj na način da ga je lako prelistati.

Izmijenite riječi poput ‘mi’ i ‘ja’ u ‘Vi’, tj., nemojte se previše hvaliti već u fokus stavite čitatelja

Najkorisniji trik koji možete upotrijebiti kako biste bili sigurni da pišete za svoju publiku jest da provjerite ima li u vašem tekstu više “Vi” nego “Ja sam” ili “Mi smo”.

Svaki put kad čujete sebe kako izgovarate riječi poput npr. “Već 5 godina smo u vrhu u industriji”, pokušajte te riječi promijeniti u nešto poput “Radit ćete s nekim kome možete vjerovati, mi smo tu već 5 godina i biti ćemo tu za vas kada nas trebate“. 

I dalje će postojati vrijeme i mjesto za “Mi smo”, ali pobrinimo se da je fokus rečenice oko “Vas”. Pitate se zašto, pa zar ne mogu napisati da sam iskusan i stručan u svome poslu i pohvaliti se time? Odgovor je da, ali rijetko! Naime, vi ne želite da ljudi u vama vide konkurenciju, vi želite da vas ljudi kontaktiraju i uspostave s vama suradnju kako bi im vi mogli pomoći u otklanjanju njihovih problema, drugim riječima, njih ne zanimate vi, nego što je tu za njih i kako im možete pomoći.

Zapamtite, mi ljudi volimo razgovarati o sebi. Svi to radimo (upravo sada to činim!) Ako možete biti jedan od rijetkih koji stvarno razgovaraju s Vašim klijentima, poprilično ćete se isticati jer ćete njih staviti na prvo mjesto, a ne sebe.

KRIVO: “Naša tvrtka osnovana je 2014. godine i već pet godina poslujemo u ovoj industriji”

DOBRO: “Radit ćete s nekim kome možete vjerovati, tu smo već 5 godina i biti ćemo vam na raspolaganju kada nas budete trebali.”

Pripremite svoje tekstove prije nego započnete suradnju s dizajnerom

Većina ljudi misli da moraju vidjeti svoju web stranicu prije nego što mogu dodavati sadržaj. Uostalom, kako znati što pisati ako ne vidite kamo sadržaj ide?

Problem kod pisanja sadržaja nakon dovršetka dizajna jest da na kraju nećete pisati ono što je najbolje za vašu web stranicu, ili još gore, ono što pišete neće se uklopiti u predložak i morat ćete ponovno redizajnirati cijelu stranicu.

Dobit ćete daleko bolji rezultat tako što ćete svom dizajneru dati sadržaj prije nego što počne raditi. Moći ćete koristiti svoje riječi kao inspiraciju. Možda će on uvidjeti kako će sadržaj bolje funkcionirati kao infografika ili ilustracija. Moći će oblikovati vaš sadržaj, a ne samo kreirati generičke predloške.

Nemojte se previše truditi zadovoljiti Google, pišite za svoju publiku

Google je ovih dana prilično pametan, a s vremenom će postajati sve pametniji. On točno “zna” kada “pišete za SEO (eng. Search Engine Optimization – tražilice)” i može vas zapravo kazniti za popunjavanje sadržaja ključnim riječima – čak i ako su relevantna.

Samo napišite ono što želite da vaši posjetitelji pročitaju i ne možete pogriješiti. Postoji mnogo drugih stvari koje možete učiniti ako želite olakšati ljudima kako bi vas pronašli putem tražilica, što bi vam vaš web dizajner i trebao preporučiti.

Za sada, pišite samo za svoju publiku, a ne za Google. Uvijek kasnije postoji vrijeme kako bi se sadržaj na web stranici dodatno oplemenio i optimizirao za tražilice (SEO).

Nemojte biti previše pametni

Naposljetku, pokušajte pisati na najosnovniji mogući način. Ne pokušavajte biti prepametni.

Ljudi na internetu brzo čitaju. Dakle, ako moraju dekodirati ono što pokušavate reći, neće se dugo zadržati.

Kada pišete sadržaj za web stranice, zamislite da ste na zabavi i pokušavate ga objasniti nekome tko je popio nekoliko čaša vina / piva / rakije.

Na primjer:

“Kupite kuću u roku od mjesec dana ili dobivate novac natrag” mnogo je lakše razumjeti od:

“Zaključite ugovor o mjestu prebivališta u roku od 1 mjeseca ili ćemo Vam vratiti novac“

U osnovi, ako se uhvatite “Thesaurusa”, zaustavite se. Svatko voli zvučati pametno, ali ne činite pogrešku tako što ćete odvraćati svoje posjetitelje i potencijalne korisnike/kupce.

Pisanje sadržaja za web stranice će zaista biti teško ukoliko želite da bude savršen. No, ne brinite o tome da prvi put sve mora biti savršeno. Uvijek se možete vratiti i podesiti sadržaj nakon što vam web stranica bude gotova kao što sam i ranije naveo.

Stoga, idite negdje gdje vas nitko neće ometati, skuhajte si šalicu jake kave i prionite na pisanje tog sadržaja! 

Organizirajte svoj sadržaj po web stranicama

Nadam se da sam vas uspio uvjeriti kako je pisanje sadržaja za web ključno odraditi prije početka samog dizajna. Super! Pogledajmo sada kako organizirati taj sadržaj za svoju web stranicu.

Važno: Svaka stranica na webu ima svoju ulogu stoga se nemojte ponavljati i na svakoj stranici pisati iste stvari, ali na različite naćine. Ne, svaka stranica mora imati i glavu i rep, a sadržaj između treba imati samo jedan cilj, tj., poruku koju želite prenijeti svojim čitateljima.

KORAK 1: Napravite popis svih stranica koje želite imati na svom web sjedištu

Prva stvar koju trebate učiniti jest napisati popis svih stranica za koje trebate pisati sadržaj. Ne zaboravite nijednu podstranicu ili manje očigledan sadržaj. Kako bih vam olakšao, pogledajte svoj sitemap i odmah ćete vidjeti koliko stranica postoji.

Kostur stranica tipičnog web sjedišta (UX)
Kostur stranica tipičnog web sjedišta (UX)

Korak 2: Postavite jedan cilj po stranici

Za svaku stranicu napišite glavni cilj koji želite postići na njoj. Zapitajte se, koja je najvažnija stvar koju želite dati do znanja ili pokazati svojim posjetiteljima nakon posjeta toj web stranici.

Evo nekoliko primjera:

Početna stranica: Cilj bi joj trebao biti da potakne posjetitelje za nastavak pregledavanja

Početna stranica - upute za izgled i pisanje za tu stranicu

O nama: Izgradite povjerenje posjetitelja pokazujući svoju “ljudsku” stranu.

UI Izgled stranice O nama

Stranica usluga: Uvjerite ih da vas zaposle, tj., da vas angažiraju ukoliko putem web stranice želite prezentirati svoje usluge.

Izgled stranice Usluga

Ovo je sjajan način da se prilikom pisanja sadržaja za web usredotočite na svoj cilj i da ne “odskačete od teme”.

Preuzmite kompletni PDF dokument za sadržaj za glavne stranice:

Korak 3: Popišite svoj sadržaj pomoću bullet pointova

Sada napravite popis putem bullet point-ova (oznaka) za teme koje želite pokriti na svakoj od stranica. To ne mora samo biti vezano za tekst, već možete i popisati slike koje želite da vaši posjetitelji vide.

Na primjer, stranica “O nama” može biti:

  • Sažetak o tome tko smo i s kime radimo
  • Fotografija nas i našeg ureda
  • Naša priča
  • Kolaž slika naših ureda / stvari koje volimo
  • Naše vrijednosti
  • Naša misija
  • Poziv na akciju da vas se angažira za uslugu

Ako je ovo pre-složeno za vas, slobodno koristite druge web stranice kao inspiraciju. Pogledajte što vaša konkurencija radi, koji jezik koristi i odaberite dijelove koji vam se sviđaju (naravno, nemojte kopirati njihov sadržaj u svoj), te pokušajte dodati svoju jedinstvenu osobnost u tekst.

Korak 4: Čestitam! Sada napišite svoj sadržaj za web

Imate svoj popis i sve što sada trebate učiniti je ispisati sadržaj za svaku sekciju. Radeći na ovaj način, održavate svoj sadržaj organiziranim i sprječavate da bude razbacan i nepregledan. Na taj način olakšavate posao sebi i svom web dizajneru.

Preuzmite primjer ispunjenog radnog lista:

Preuzmite radne listove za ispuniti:

Upute za rad s radnim listovima

Sada slobodno možemo reći da ste spremni napisati tekstualne sadržaje za sve svoje stranice. Zapamtite, Vi ste stručnjak u svojoj branši i sada je prilika da to ispišete. Na taj način osiguravate priljev budućih, zadovoljnih, korisnika vaših usluga/proizvoda na vašu novu web stranicu.

Prije nego krenete u samo ispunjavanje radnih listova, proučite prvo ispunjeni primjerak koji je ispunjen kako bi vam pomogao otkloniti bilo kakve nedoumice koje biste mogli imati prije ispunjavanja svojih radnih listova.

U njima napišite sve što vam padne na pamet i to smatrate korisnim. Naravno, jedan primjerak vjerovatno neće biti dovoljan, stoga kopirajte prazne listove nekoliko puta kako bi mogli sve staviti na papir.

Ispunjavate na način da je jedan radni list (koji je podjeljen na sažetak i sadržaj) vezan za jednu stranicu (dakle “početna” stranica, “o nama” stranica, “kontakt” stranica, itd.).

Sažetak – služi za planiranje glavnih blokova sadržaja za svaku stranicu. Koristite jedan radni list po stranici.

Sadržaj – za svaku sekciju koju ste prethodno naveli u sažetku započnite s izlaganjem sadržaja, uključujući sve poveznice, bilješke ili upute za koje želite da ih vaš web dizajner ima na umu.

Zaključak

Pisanje sadržaja za web stranice može vrlo zahtjevan posao, pogotovo ako tek započinjete i želite izraditi svoju prvu web stranicu. Nadam se da vam je ovaj post donekle pomogao u kreiranju ideje kakav sadržaj želite i pojednostavnio njegovo pisanje – smisleno pisanje. Bitno je imati na umu da za svaku glavnu misao treba imati stranicu na kojoj će se ona razraditi.

Vaš web dizajner će vam uvelike pomoći oko sadržaja i fotografija za web. Također će vam dati i neke dodatne smjernice i prijedloge, i gledati kako da ukomponira i SEO (optimizacija za tražilice) komponente kako bi vas ljudi na internetu lakše pronašli.

Ukoliko pak nemate vremena ispisati sadržaj za svoje web stranice, a i dalje želite da vam web stranica bude uspješna i da prodaje, tada je možda najbolje rješenje za vas odabir nekog copywritera koji će za vas napisati atraktivne tekstove koji privlače i prodaju.

Ukoliko tek započinjete, nemojte se brinuti ako vaši tekstovi ne zvuče profesionalno na prvu. Uvijek se možete vratiti na njih i prepraviti ih. Za početak je bitno staviti svoju web stranicu pred pred vaše čitatelje i ljudi koji su zainteresirani za vaše proizvode i/ili usluge. Vaš web dizajner bi vam trebao omogućiti edukaciju nakon same izrade kako biste sami mogli mijenjati i ažurirati svoj sadržaj, na kraju krajeva, sadržaj je bitan i za tražilice kako bi vas vaši ciljani korisnici pomoću njih lakše mogli pronaći.

Ukoliko imate pitanja, želite ostaviti komentar ili ugovoriti suradnju sa mnom – pišite nam i kontaktirajte nas.

cross